Młoda biegnąca kobieta

Bieganie to obecnie bardzo modny sport, który z pewnością warto uprawiać. Jeśli i Ty pragniesz zacząć z nim przygodę, warto się do tego zadania odpowiednio przygotować. Dzięki temu Twoje plany nie skończą się jedynie na dobrych chęciach i słomianym zapale. 

Z artykułu dowiesz się:

  • Jakie korzyści daje bieganie?
  • Jak zacząć biegać?
  • Jakie buty do biegania wybrać?

Co daje bieganie?

Bieganie daje wiele korzyści – nawet badania naukowe potwierdziły, że sport ten po prostu uszczęśliwia. Jest zatem świetnym sposobem na radzenie sobie z trudnymi emocjami i przygnębieniem. Często wystarczy nawet 30 minut niezbyt intensywnego biegu, aby organizm zaczął wydzielać hormony, które poprawiają nastrój.

Co jeszcze daje bieganie? Przede wszystkim pomaga dbać o organizm. Osoby uprawiające ten sport mają zazwyczaj bardziej wytrzymałe kości, stawy i więzadła. Co więcej, badania naukowe dowiodły tego, że regularne ćwiczenia przyczyniają się do zmniejszenia ryzyka zachorowania na niektóre rodzaje raka. Z tych, jak i wielu innych powodów bieganie przyczynia się do wydłużenia życia. Osoby, które cierpiały wcześniej na nowotwory czy choroby serca, mogą zyskać nawet 5 dodatkowych lat życia.

Jak przygotować się do biegania?

Choć bieganie to niby prosta czynność, to jednak uprawiając ten sport, można popełnić wiele błędów. Niektóre początkujące osoby – motywowane wielkim zapałem – zbytnio się przeciążają. Prowadzi to często do rozmaitych bólów, kontuzji, a w końcu także do frustracji i zniechęcenia. Z tego powodu biegaj umiarkowanym tempem i nie doprowadzaj do zbytniego przemęczenia. Efekty pojawiają się bowiem dzięki częstym i regularnym ćwiczeniom, a nie w wyniku jednorazowego dużego przeciążenia. Dlatego dobrym pomysłem jest bieganie interwałami. Technika ta polega na tym, że biegniesz maksymalnym tempem przez np. 2 minuty, po czym przechodzisz do truchtu – i tak na zmianę. 

Jednocześnie nie zniechęcaj się, gdy nie widzisz postępów zbyt szybko. Na początku tak naprawdę najważniejsze jest nie to, aby bić swoje rekordy, tylko to, żeby po prostu zacząć uprawiać ten sport regularnie. Skup się też na tym, co daje bieganie – pozwoli Ci to zachować motywację na długi czas. Sam poziom trudności zwiększaj powoli. Stawiaj sobie coraz ambitniejsze cele, ale jednocześnie skupiaj się na regularności ćwiczeń – możesz np. zwiększać liczbę dni w tygodniu, w które wychodzisz pobiegać.

W jaki sposób wybrać buty do biegania?

W butach do biegania spędzisz dużo czasu, dlatego warto odpowiednio je wybrać. Na początek należy ustalić, jaki jest typ Twojej stopy. Określa się go na podstawie ułożenia kończyny przy kontakcie z podłożem. Podstawowe typy stopy to: supinująca, pronująca i neutralna. W zależności od jej rodzaju, nogi i stopy podczas biegania układają się w odmienny sposób, co może prowadzić do różnego rodzaju kontuzji. Z tego powodu warto wyposażyć się w buty przeznaczone specjalnie dla danego typu stopy.

Ustal także, po jakim rodzaju nawierzchni będziesz biegał. W przypadku asfaltu, kostki brukowej czy betonu buty powinny odznaczać się lepszą amortyzacją oraz stabilizacją stopy. Jeśli z kolei mowa o ścieżkach leśnych, górskich czy ogólnie nierównym terenie, wtedy najlepszym wyborem są buty z mocno wyprofilowaną podeszwą.

Opisane tutaj porady na pewno pomogą Ci zacząć biegać. Pamiętaj tylko o tym, że aby uzyskać dobre efekty, kluczowa jest regularność ćwiczeń. Oczywiście jednak bywają takie sytuacje, że np. wyjątkowo zła pogoda czy silne natężenie smogu zniechęcają Cię do wyjścia na zewnątrz. Jeśli więc naprawdę poważnie myślisz o bieganiu, warto rozważyć zakup bieżni do domu. Da Ci to ten komfort, że żadne warunki zewnętrzne nie zmuszą Cię do rezygnacji z treningu. Przemyśl to – sprawdź szeroki wybór bieżni na Allegro.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *