Najważniejsze komponenty rowerowe

Sezon na rower właściwie nigdy się nie kończy. Na odpowiednio dostosowanym sprzęcie śmiało można jeździć nie tylko od wiosny do jesieni, ale także zimą. Warto zadbać o cykliczne przeglądy i na bieżąco wymieniać szwankujące części. Jakie jest obowiązkowe wyposażenie roweru? Na co warto zwrócić uwagę? Które komponenty są najbardziej narażone na zużycie?

Obowiązkowe wyposażenie rowerowe

Zacznijmy od tego, że w wyposażeniu rowerowym pewne rzeczy powinny znaleźć się bezdyskusyjnie. W trosce o bezpieczeństwo swoje i innych zadbaj o to, żeby Twój rower był dobrze oświetlony. Polskie prawo mówi, że dobre oświetlenie rowerów to: co najmniej jedno światło przednie, białe lub żółte świecące ciągiem bądź migające, co najmniej jedno światło tylne o barwie czerwonej świecące światłem ciągłym lub migającym i co najmniej jedno światło czerwone, odblaskowe. Zadbać należy również o działające hamulce, rób przegląd przynajmniej raz do roku i za każdym razem jak coś Cię zaniepokoi. Rower musi być także wyposażony w dzwonek lub sygnalizator ostrzegawczy. Dźwięk musi być dość głośny, ale nieprzerażający. Jeżeli poruszasz się rowerem, który uniemożliwia zasygnalizowanie skrętu ręką, wyposaż go również w kierunkowskazy. 

Rowerowy osprzęt

Jak wiadomo części rowerowe z czasem się zużywają i wymagają wymiany na nowe. Szczególnie warto zadbać o osprzęt, bo to właśnie on przez intensywne użytkowanie jest narażony na uszkodzenia. Co wchodzi w skład osprzętu rowerowego? Przerzutki tylne i przednie, dedykowana kaseta, mechanizm korbowy, łańcuch, manetki do przerzutek oraz hamulce. Temat kontroli hamulców już poruszaliśmy, to jeden z ważniejszych elementów wyposażenia rowerowego. Nie należy jednak zapominać o pozostałych komponentach.

Kaseta rowerowa 

Kaseta rowerowa powinna być odpowiednio dobrana do przerzutek. Na przykład, jeżeli w rowerze występuje 8 przerzutek, kaseta powinna być ośmiorzędowa. Ze względu na duże tarcie, łatwy dostęp piasku i wody, kasetę należy czyścić możliwie jak najczęściej. Zbierające się drobinki piasku mogą blokować ruch. Sprawność kasety rowerowej warto sprawdzać raz na kilka miesięcy. Jeśli się zużyje, bez problemu można kupić nową, wybór jest naprawdę imponujący: https://iroman.pl/Kasety-rowerowe-c16.

kaseta rowerowa

Łańcuch

Łańcuch, który jest poddawany dość sporym obciążeniom należy kontrolować regularnie i dbać o odpowiednią pielęgnację. Najczęstszą przyczyną zerwania łańcucha jest zmiana biegów podczas dużego obciążenia. Zmieniaj biegi z wyczuciem, czyść i smaruj łańcuch odpowiednimi preparatami, a na pewno przedłużysz jego żywotność.

Przerzutki

Jeżeli podczas zmiany przerzutek słyszysz terkotanie albo co gorsza nie wszystkie biegi włączają się tak jak powinny, czas na serwis przerzutek. W pierwszej kolejności sprawdź, czy przerzutka jest czysta. Jeśli nie, dokładnie oczyść ją z błota. Czyszczenie pomaga w większości przypadków, jeśli jednak nadal masz problem z przerzutkami, czas na regulację. Ustawiając łańcuch na najmniejszym kole zębatym i naciągając linkę śrubami L i H ustaw odpowiednie odchylenie prowadnicy. Następnie śrubą baryłkową (często znajduje się przy manetce)  wyreguluj prawidłowe naciągnięcie linki i skontroluj działanie wszystkich przerzutek. Brzmi to skomplikowanie, ale niektórzy rowerzyści robią ten zabieg podczas jazdy. 

 Piasty

Każdy rower posiada dwie piasty – przednią i tylną. Przednia umożliwia obrót koła wokół własnej osi i jest dość prosta w budowie. Tylna oprócz regulacji obrotu napędza także rower. Zadbaj o to, żeby piasty były czyste, dobrze nasmarowane i odpowiednio wyregulowane, a jazda rowerem będzie przyjemniejsza. Zabrudzona piasta hamuje tylne koło uniemożliwiając odpowiednie rozwiniecie prędkości.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *