pies z głową w dół

Adho mukha svanasana, czyli popularny pies z głową w dół to prosta pozycja jogi, którą powinien opanować każdy. Przynosi ona tak wiele korzyści, że bywa nazywana pozycją doskonałą. Pomoże ona zregenerować zmęczone plecy, zesztywniałe ręce i nogi, wzmocni, odświeży i usunie zmęczenie. Przyjrzyjmy się bliżej temu ćwiczeniu.

Technika wykonania psa z głową w dół

Tę prostą pozycję z reguły są w stanie poprawnie wykonać wszyscy, niezależnie od poziomu sprawności fizycznej. Zwłaszcza że można ją modyfikować w zależności od możliwości osoby ćwiczącej.
Do podstawowej pozycji wchodzimy z klęku podpartego. Odkładamy nogi zgięte w kolanach na matę (kolana na stawiamy dokładnie pod biodrami), wyprostowane ręce opieramy dłońmi o matę pod barkami. Pamiętajmy, by mocno rozszerzyć palce dłoni, co zapewni stabilne podparcie. Następnie podnosimy pośladki do góry, a stopami odchodzimy lekko do tyłu prostując nogi. Staramy się całe stopy oprzeć na macie i wyprostować maksymalnie kolana – jeśli nie jesteśmy w stanie tego zrobić, nie forsujmy pozycji na siłę. Pozostawmy nogi lekko ugięte, a stopy oprzyjmy na palcach – z czasem, gdy wzrośnie nasza elastyczność, z pewnością uda nam się pogłębić pozycję. Skupmy się na wyciągnięciu ramion i wyprostowaniu kręgosłupa. Powinniśmy odczuwać przyjemne rozciąganie na całej długości pleców.

Korzyści z wykonywania psa z głową w dół

Pozytywne efekty oddziaływania tej pozycji odczujemy w całym organizmie. Rozciągniemy przykurczone i obolałe mięśnie pleców, tylnej strony nóg, brzucha oraz ramion. Regularnie ją wykonując dosyć szybko wzmocnimy ręce. Jest to pozycja szczególnie korzystna dla naszych nadgarstków, które bardzo cierpią, gdy spędzamy wiele godzin dziennie przy komputerze. W psie z głową w dół dużą pracę wykonuje cała obręcz barkowa, co jest bardzo korzystne dla osób cierpiących na dolegliwości kręgosłupa szyjnego oraz napięciowe bóle i sztywność barków. Dzięki niej wzmocnimy również stawy skokowe i usuniemy bóle pięt, co jest szczególnie ważne dla osób cierpiących na takie schorzenia jak ostrogi piętowe, czy nawykowe zwichnięcia stawu skokowego. Pozycja ta jest bardzo korzystna dla osób cierpiących na problemy z sercem i układem krążenia- stymuluje jego prawidłowe działanie i usuwa zmęczenie. Z kolei u kobiet w okresie menopauzy pomoże zredukować uporczywe uderzenia gorąca.

Przeciwwskazania

Adho mukha svanasanę po odpowiednich modyfikacjach i pod okiem nauczyciela jogi i po konsultacji fizjoterapeutą mogą wykonywać nawet osoby cierpiące na poważniejsze schorzenia ogólne lub zaburzenia narządu ruchu. Są jednak pewne przeciwwskazania, które wykluczają jej praktykowanie. Należą do nich jaskra i poważne problemy z siatkówką oka oraz przepuklina rozworu przełykowego. Również w 3 trymestrze ciąży lepiej z niej zrezygnować.

Pozycja psa z głową często rozpoczyna lub kończy sekwencję ćwiczeń. Jest również wielokrotnie powtarzana, podczas w sekwencji ćwiczeń, często stanowiąc element przejścia, do nieco bardziej wymagających pozycji. Poza fizycznymi aspektami przynosi ona też wymierne korzyści naszej psychice- już po kilku sekundach jej wykonywania odczujemy przyjemne odprężenie i uczucie odciążenia umysłu od problemów dnia codziennego. To bardzo przystępna pozycja, którą możemy wykonać nawet w niestandardowych okolicznościach, kiedy potrzebujemy chwili fizycznego i psychicznego wytchnienia. Wykonana podczas przerwy w pracy czy podczas długiej podróży samochodem, gdy zatrzymamy się na chwilę na parkingu, skutecznie odświeży ciało i umysł, usunie zmęczenie i doda nam energii.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *