Joga - kobieta uprawiająca Yogę

Joga to jeden z sześciu ortodoksyjnych systemów charakteryzujących system filozofii indyjskiej, zajmująca się przede wszystkim wszelkiego rodzaju związkami, jakie zachodzą pomiędzy umysłem a ciałem. Głównym założeniem jogi jest trening ciała, prowadzący w efekcie do uzyskania duchowej równowagi.

Czym jest Joga?

Joga jest przez wielu uważana za ścieżkę samorozwoju. Szacuje się, że filozofia istnieje od zarania ludzkości. Nie ma najmniejszych wątpliwości, że ojczyzną tego systemu są Indie. To tam jednocześnie z formowaniem się cywilizacja wymyślono całą filozofię, jaką do dzisiaj charakteryzuje się joga. Najstarsze wzmianki o jodze sięgają czasów 5000 lat przed naszą erą, zatem historia filozofii jest nie tylko bardzo długa, ale również i przebogata. Ostateczny kształt joga nabrała w III wieku przed naszą erą.

Historia jogi dzieli się natomiast na kilka następujących po sobie okresów:

  • proto – joga to absolutne początki kształtowania się filozofii, która miała miejsce w Indiach. Tak naprawdę odnośnie do tego okresu nie wiadomo zbyt wiele. Jedynym pewnikiem jest to, że pierwotna forma jogi stanowiła bardzo nieusystematyzowany zbiór praktyk, opierających się przede wszystkim, na które obejmują koncentracje, ćwiczenia oddechowe oraz ascezę;
  • okres epicki według oficjalnych danych przypada na okres pomiędzy 500 r. p.n.e. a 200 n.e. To właśnie ten czas uznawany jest za moment powstania średniego Upaniszady, a także dzieła epickiego Mahabharata;
  • okres klasyczny kojarzony jest najbardziej z powstaniem Jogasutr (jest to dzieło systematyzujące wielowiekową tradycję jogi). To właśnie w tym okresie ostatecznie sformowane zostały wszystkie ścieżki jogi.
  • okres poklasyczny rozpoczął się w roku 200, zakończył natomiast w 1900, a co za tym idzie był to zdecydowanie najdłuższy i najbardziej rozwojowy okres w całej historii jogi;
  • okres współczesny rozpoczął się po 1900 roku i trwa aż do dzisiaj.

Jogasutry liczą sobie one 8 poziomów, czyli:

  1. YAMY, czyli uniwersalne przykazania moralne (niekrzywdzenie, prawda, niekradzenie, wstrzemięźliwość , nie zachłanność),
  2. NIJAMY, czyli zasady postępowania (czystość, zadowolenie, zapał, poznawanie samego siebie, poświęcenie się),
  3. ASANY to zbiór wszystkich znanych z jogi pozycji, przywracających ciału siły i witalność, a duchowi wolność,
  4. PRANAYAMA jest filarem mówiącym o kontroli życiowej energii poprze umiejętne kontrolowanie oddechu,
  5. PRATYAHARA jest wycofaniem swojej uwagi z zewnętrznego świata i skierowanie jej do sfery wewnętrznej – duchowej,
  6. DHARANA jest stanem koncentracji skupiającym uwagę medytującego tylko na jednym jedynym przedmiocie,
  7. DHYANA to nic innego jak kontemplacja, która może powstać wyłącznie w wyniku długotrwałej koncentracji,
  8. SAMADHI jest ostatecznym celem uprawiania jogi. To stan ciała i umysłu, w który dana osoba może się wprowadzić dzięki stosowaniu doskonałej, ale co najważniejsze jak najbardziej świadomej, wychodzącej poza wszelkie ograniczenia doczesnego świata;

Filozofia – Joga

Joga jest niezwykle bogatą i różnorodną filozofię w szczególności pod względem metod praktyki. W przypadku krajów zachodnich zdecydowanie najczęściej praktykowana jest hatha-joga. Jeśli przyjrzeć się całej historii jogi można zauważyć, że to właśnie ta współczesna jest najbardziej zróżnicowana łącząca w sobie nie tylko różne ścieżki, ale również i bardzo różne, czasem nawet skrajne i wydawać by się mogło nie do końca pasujące do siebie praktyki. Tu warto też wypomnieć o jednej, bardzo istotnej kwestii – joga od początku swojego istnienia nie zdołała wykształcić sobie żadnego sformalizowanego ani zinstytucjonalizowanego sposobu przekazu praktyk.

Zalety uprawiania Jogi

Wiele osób, które na jakimkolwiek etapie swojego życia miały styczność z jogą, jest niezwykle zadowolonych z tego, że rozpoczęły swoją przygodę z tą praktyką. Dzieje się tak przede wszystkim dlatego, że pierwsze efekty uprawiania jogi pojawiają się już zaledwie po kilku zajęciach. Bardzo szybko dzięki medytacji poprawia się samopoczucie, a myśli i ciało stają się ”lżejsze”. Mając do czynienia z osobami ćwiczącymi jogę można zauważyć, że są one zdecydowanie bardziej energetyczne, pogodne, odprężone, a przy tym zdecydowanie lepiej śpią (jeśli ktoś dotychczas miał problemy ze sem wówczas szybko one znikają). Taka poprawa ogólnego samopoczucia możliwa jest przede wszystkim dzięki praktyce jogi na trzech poziomach istnienia:

  • na poziomie fizycznym ćwiczenie jogi zapewnia poprawę fizycznej sprawności ciała, tym samym wzmacniając je i sprawiając, że staje się znacznie bardziej elastyczne;
  • na poziomie fizjologicznym joga wspomaga funkcjonowanie wszystkich układów składających się na budowę organizmu człowieka;
  • na poziomie psychiki joga przede wszystkim poprawia zdolność do koncentracji. Ja twierdzą sami praktykanci jogi dzięki ćwiczeniom zdecydowanie lepiej radzą sobie zarówno z rozpoznawaniem, jak i okiełznywaniem pojawiających się w różnych sytuacjach emocji.

Joga to tryb życia

Joga nie tylko zmienia ciało i umysł, ale przede wszystkim tryb życia. Choć nie zawsze praktycy jogi są tego świadomi, ale często ich życie zmienia się diametralnie – według nich oczywiście zdecydowanie na lepsze i lżejsze. Dzięki jodze bardzo często zmienia się podejście do diety, znikają z życia używki, a w ich miejsce pojawia się aktywny wypoczynek i jak najczęstsze obcowanie z nieskażoną niczym naturą.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *