fitness

Fitness – to słowo, które od paru lat bije rekordy popularności. Wielu osobom kojarzy się przede wszystkim z wysportowanymi modelami na pięknych zdjęciach umieszczanych w sieci lub ze znanymi wszystkim instruktorkami, które stały się prawdziwymi gwiazdami mediów społecznościowych. Trzeba jednak mieć świadomość tego, że fitness to po prostu gimnastyka rekreacyjna połączona z filozofią, która pozwala zachować odpowiednią kondycję psychofizyczną. Co jeszcze warto wiedzieć na ten temat?

Początki fitnessu

Fitness został zapoczątkowany w Stanach Zjednoczonych. To właśnie tam, w latach siedemdziesiątych XX wieku, pojawił się aerobik, który następnie przyczynił się do powstania całej filozofii fitnessu. Osobą, która stała się wówczas reprezentantką ćwiczeń przy muzyce, wydając na ten temat wiele książek i filmów, była aktora Jane Fonda. W naszym kraju początki fitnessu sięgają lat osiemdziesiątych, gdy w Warszawie otwarto pierwszy tego typu klub, który zresztą zyskał spore uznanie mimo wąskiego jeszcze wtedy zakresu usług. Następne dekady to gigantyczny wzrost popularności takich miejsc. Co więcej – z biegiem lat zmieniało się także spojrzenie na fitness. Dziś to już nie tylko ćwiczenia w rytm muzyki. Współczesny fitness to przecież cały styl życia, propagujący – poza aktywnością ruchową – również zdrowe odżywianie i odpowiednią dawkę odpoczynku. Jego celem jest podniesienie kondycji fizycznej, która automatycznie oddziałuje także na stan ducha.

Kto może uprawiać fitness?

Absolutnie wszyscy. Filozofia ta skierowana jest dla każdego, bez względu na wiek, płeć czy sprawność. Ważne, by czerpać z tego maksimum przyjemności, dlatego też zaleca się, by wybrać rodzaj treningu, która wydaje się najbardziej odpowiadający, i po prostu poświęcić czas na systematyczne wykonywanie określonych ćwiczeń. Fitness może być z powodzeniem uprawiany w domowym zaciszu – dzięki filmom dostępnym na płytach dvd czy w sieci każdy ma szansę na taką aktywność bez opuszczania własnego lokum. Poza tym warto oczywiście zdecydować się także na treningi w klubie, na których wykonuje się wszystkie ćwiczenia pod okiem doświadczonego instruktora. Oferowane dziś zajęcia fitnessu to ogrom możliwości wyboru. Klienci szczególnie chętnie decydują się na:

  1. aerobik, czyli dynamiczne ruchy przy muzyce (od podskoków po obroty);
  2. fit dance, będący połączeniem ruchu z tańcem;
  3. pilates, zawierający elementy jogi, gimnastyki i ćwiczeń siłowych, doskonale wpływający na rozciąganie mięśni;
  4. fitball, czyli zajęcia z wykorzystaniem piłki rehabilitacyjnej;
  5. ABS, a więc ćwiczenia wzmacniające, które poprawiają kondycję i wygląd mięśni brzucha;
  6. stretching, czyli rozciąganie pozwalające na rozwinięcie zwinności, gibkości i wytrzymałości;
  7. zumbę, łączącą fitness z tańcem.

Oczywiście opcji jest znacznie więcej, dlatego warto odwiedzić wybrany klub, zapoznać się ze szczegółową ofertą, zobaczyć jak w praktyce wyglądają treningi i dopiero wówczas zdecydować się na określone zajęcia.

Trzeba też dodać, że w ogólnym rozumieniu fitness określa jednak każdą formę systematycznego ruchu. Patrząc zatem szerzej na taki styl życia, fitnessem nazwać można również uprawianie joggingu, jazdę na rowerze, pływanie, nordic walking i wiele innych dyscyplin.

Co daje fitness?

Nie jest tajemnicą, że ruch to doskonała metoda na walkę z otyłością, jednak trzeba pamiętać, że nie tylko spadek masy ciała jest tu jedynym efektem. Regularne treningi pozwalają na poprawianie sprawności fizycznej i wytrzymałości, a przy okazji także poprawę wyglądu sylwetki. Aktywność wpływa na lepszą pracę mięśni, serca i ogólną wydolność organizmu. Dzięki temu organizm wzmacnia się i może uniknąć wielu chorób, m.in. związanych z krążeniem czy układem kostno-stawowym. Ponadto w trakcie treningu dochodzi do wydzielania hormonów szczęścia, czyli endorfin, które powodują również poprawę samopoczucia, zredukowanie poziomu odczuwanego stresu, relaks i wyciszenie. Człowiek aktywny ma więcej nie tylko sił, ale również energii życiowej, zapału, chęci do działania. Fitness to także doskonała okazja na spędzenie czasu w gronie znajomych. Warto bowiem namówić bliskich na wspólne uprawianie sportu. Z pewnością takie rozwiązanie sprzyjać będzie zwiększaniu motywacji do wykonywania ćwiczeń.

Jak zacząć przygodę z fitnessem?

Dla wielu osób początki treningów nie są łatwe. To naturalna sprawa, zwłaszcza w przypadku ludzi, którzy wcześniej nie przejawiali większego zainteresowania jakimikolwiek ćwiczeniami. Nie należy się jednak zrażać – z każdym kolejnym tygodniem z pewnością będzie coraz lepiej. Organizm szybko przyzwyczaja się do nowych nawyków, stopniowo wzrasta również jego kondycja fizyczna. Oczywiście warto zacząć powoli, nie przeciążając nadmiernie organizmu. Dopiero z biegiem czasu można zwiększać dawkę ruchu i jego intensywność.

Jak wspomnieliśmy wcześniej – fitness to nie tylko ruch, ale również dbałość o to, co się je. Zbilansowana dieta to absolutna podstawa tej filozofii. Fitness zakłada więc dostarczanie organizmowi wszystkich potrzebnych mu elementów, dzięki którym może działać bez zakłóceń. Wskazane są na pewno duże dawki witamin, zawarte w warzywach i owocach, jak również odpowiednia ilość białka, tłuszczów i węglowodanów. Posiłki muszą być spożywane regularnie, zatem w grę nie wchodzi żadna głodówka, która sama w sobie jest zaprzeczeniem zdrowego stylu życia.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *